Pages

Thursday, May 24, 2012

Kerja Separuh Jalan


Menulis tu hobi aku dari dulu lagi, dari zaman-zaman sekolah lagi. Kalau bab tulis cerpen, sajak, pantun, memang dah tak terkira banyaknya. Zaman sekolah dulu kat rumah mana nak de computer, laptop tu apatah lagi. Kalau internet tu lagi la takde jawabnya. So dulu kalau nak tulis pape pakai tulis dalam satu buku. Tapi aku sendiri pun tak pasti mana pergi buku-buku tu. Ntah de lagi ntah tak. De la jugak yang dapat diselamatkan. Contohnya macam cerpen yang aku da pernah publish kat blog aku neh.

Pernah juga la terlintas di akal fikiran ni, kononnya nak jadi penulis. Penulis novel macam novelis-novelis yang terkenal tu. Kalau tengok sekarang ni pun ramai novelis-novelis muda muncul kat Malaysia ni. Bila dah macam tu lagi la membuak-buak keinginan nak jadi penulis. Tapi nak dijadikan cerita, cita-cita tu macam terlalu besar. Macam tak tercapai dek akal. Bukan nak kata takde idea. Tapi nak bagi komitmen kat penulisan tu yang payah. Kadang-kadang dating malasnya.

Al-kisahnya aku ni dah banyak kali try nak tulis novel. Contohnya yang kat dalam blog ni, yang aku bagi tajuk Aku Untukmu. Kalau nak tahu yang ni percubaan yang ketiga. Yang sebenarnya ketiga-tiga novel yang cuba dihasilkan tu dah ada full jalan cerita.

OK! Novel yang first, aku pon da lupa apa tajuk yang aku bagi. Since itu percubaan aku dari zaman sekolah lagi, aku tulis dalam satu buku A4. Dalam masa aku study diploma dulu pernah la 2,3orang try baca cerite aku yang separuh jalan tu. Aku memang terima komen yang positif. Dengan berbekalkan semangat yang berkobar-kobar time tu, aku pon taip la cerita tu. Tengah-tengah duk taip cerita tu, memang banyak la ayat yang aku tukar, yang aku tambah, aku godek sini sket, godek sana sket. Rasanya hampir 70% jugak aku tukar. Sebabnya aku rasa ayat yang lama tu terlalu berbunga-bunga. Nanti pening pulak kepala orang nak baca. Yang first novel ni memang da masuk sampai bab ke berapa aku pond a tak ingat, tapi bout 10++ jugak la. Itu yang dah aku taip. Yang dah siap tulis dalam buku bout 20++ jugak la. Memang da habis hamper habis satu buku karangan aku tuh.  Nak dijadikan cerita pendrive aku hilang. Terus aku hilang mood nak taip balik cerita tu. Yelah, macam aku cakap tadi, renovate ayat hamper 70% daripada yang asal.
Aku pun bukan la jenis yang beria-ia sangat nak menaip sampai tak tido malam kan. Al-maklum la… Time tu aku study diploma. De juga assignment yang nak kena siap n yang sebenarnya de berlambak keje nak kena buat. Cuma aku yang pemalas ni suka curi tulang. Kurang stress sket otak aku ni duk fikir bab-bab study neh.

After pendrive aku hilang, aku start percubaan yang ke2. Walaupon novel pertama ti xsiap agi, sebab aku dah patah hati ngan novel tu, aku wat yang ke2 plak. Yang kedua ni pon aku wat hardcopy dan juga soft copy. Maksudnya aku tulis dalam buku dan aku taip jugak. Yelah, buku tu selalu dalam fail aku, aku bawa pegi mana-mana je. Sambil-sambil tunggu kelas start, duk kat bangku bawah pokok tu, sempat gak aku curahkan idea aku. Masa aku start cerita ke2 ni, aku dah final sem kalau dah tak salah. Bila dah final sem tu, faham-faham jela… Dengan keje projek fizik aku 2, hari-hari keje aku bakar logam. Menghadap oven kat dalam lab tu. Terbakar la jugak rasa muka ni. Hari-hari macam tu sampai aku memang xley focus lagi pada novel aku tuh. Bila habis sem akhir, buzy ngan wedding angah aku. Pastu sempat keje jap. Time keje tu lagi la. Balik da penat.

Pastu aku sambung degree. Bila da sambung degree lagi la sibuk. Kadang-kadang bila ada masa aku sambung juga. Tapi dalam banyak-banyak masa aku yang terluang tu, walaupun aku duk menghadap laptop aku, yang aku buat ialah, chatting & on9 je kejenye. Yelah, beforetu kan payah nak dapat internet. Time tu aku giler chat kat YM. Laptop pon on je almost 24hour.

Nak dijadikan cite lagi, pendrive aku hilang lagi sekali. Salah aku jugak la kan tinggal merata. Tertinggal kat lab comp kalau tak salah. Patah semangat lagi sekali. Tapi time tu aku da ade blog. Aku pon tak pernah ingat aku pernah publish cerita tu kat blog aku ni. Tapi aku memang pernah taip, mungkin aku peram dalam draf je kot. Ntah, aku sendiri malas nak cek.

Dan kali ini adalah percubaan yang ke3. Kali ni memang da maju, aku terus taip kat blog aku. Tapi yang malasnya setiap kali aku nak sambung cerita, aku da lupa nama watak & spec2 tentang watak-watak dalam cerita tu. Dan disebabkan kebosanan dan feel yang takde untuk membuat kerja-kerja ofis, aku curi2 la copy semua cerita-cerita yang aku dah publish kat blog neh ke dalam Microsoft office. Simpan dalam pendrive aku. DONE! Dan 2 or 3 hri lepas bila aku cek balik, de salah satu chapter tu dah tersalah nama watak. So aku adjust la balik…. Aku pon copy cantik-cantik masuk dalam word, siap format ak adjust balik, kasi cantik-cantik sket (Kononnya la…). Bila dah siap, aku tengok setiap chapter macam terlalu pendek pulak. Takkan aku nak wat novel sampai chapter 100++ macam cerita Sinetron Indonesia kat tv tuh…. Dan dari situ datang la rasa tak puas hati.

Balik keje tadi feel aku nak menulis datang. So aku dah tambah sket2 kat dalam cerita aku tu. Sekarang ni aku duk bingung, takkan aku nak adjust balik semua entry aku yang aku dah publish untuk novel tu????? Lagi satu, tak ke bosan & penat kalau nak baca cerita panjang2 kat blog, kalau fizikal punyenovel tu len cerita la, korang boleh baca sambil baring, sambil duduk @ pape posisi yang korang suke la kan….
Kesimpulannya sekarang ni….. Aku takde pape kesimpulah… Hahahahaha….

*P/s :----------------------à Kepada member yang disayangi, P-chan yang sentiasa mengomen dan memberikan pandangan tentang tulisan2 aku neh dan yang sememangnya setia membaca tulisan aku….. HELP ME!!!!! Aku dalam dilema…huhuhuhu

-PUTRISYAABAN-

2 comments:

  1. Tapi kan, if you really want to write something,tak kisah pun kat mana2 asalkan senang nak dicapai. Ramai org bermula dengan menulis di buku. Tapi zaman dah berubah, teknologi makin maju. Sekarang ni boleh simpan kat email or blog ataupun dalam bentuk Word file. Tak semestinya kene tulis panjang2....tulis apa yang terlintas di fkiran. Kadang2 boleh ubah2 kedudukan chapter yg dh ditulis ikut kesesuaian jln cerita. Ramai penulis muda yg mula menulis di blog secara berdikit2, akhirnya dapat menghasilkan sebuah novel. Kadang2 ada yg ditawarkan utk diterbitkan novel diorang tu. Aku harap mu akan berjaya hasilkan sebuah novel walaupun tak diterbitkan.....
    As always....p-chan desu.

    ReplyDelete
  2. okeyh...tp skrg ni ak xpat conclusion ag...hahahaha

    ReplyDelete