Pages

Thursday, December 30, 2010

Soal Hati

Tak sangka camni jadinya bila da habis study. Tak pernah terbayang & terlintas pon di fikiran yang semua ni akan terjadi... Sebelum ni dengar cerite orang aje, sekarang da jadi kat diri sendiri pulak.Kalau nak bercakap soal hati & perasaan ni semuanya tak dapat diatur. Kadang-kadang diri sendiri pon tak mampu untuk tafsirkan apa yang ada dalam hati sendiri apalagi nak tafsir apa yang ada dalam hati orang lain.

Hampir 5tahun 6bulan juga hati dah ditawan oleh dia. Bermacam-macam cara juga dicuba untuk buang perasaan tu coz rasanya jalan terbaik dan selamat dalam menjaga hati sendiri dan semua orang especially family & orang-orang yang terdekat dalam hidup, jangan bermain dengan api. Tapi semuanya tak la begitu mudah. Soal hati memang sangat rumit untuk dirungkaikan. Kadang-kadang terfikir pasal someone tu je boleh buat hati betul-betul rasa pedih, tak perlu dia sendiri yang menyakitkan hati. Tapi semua ni tak ada kesudahannya. Yang mampu dilakukan cuma pasrah & berserah je pada ALLAH s.w.t coz Dia telah menentukan jodoh yang terbaik buat setiap hambanya.

Someone pernah berkata, hubungan yang telah lama terjalin tu, tak semestinya akan terus berpanjangan, tapi yang baru pula, mungkin akan berpanjangan dan berkekalan. Bila difikirkan, semua tu ada betulnya. Tapi soal jodoh bukan perkara main. Perlu fikirkan betul-betul.

Perkara ni betul-betul jadi rumit bila my mom n my family start cerite soal kawen. Semuanya kes my brother punya kawan datang rumah. Seyes tak tau pon apa tujuan asal die datang. Lama jugak la lepak di rumah, so kite berkurung aje la di dalam bilik. Esoknya tu, da whole family duk cerite-cerita pasal die tu. Tak tau la betul ke tidak. Tapi my mom cakap sebenarnya da kali ke-2 die datang ke rumah, macam mana nak cakap dengan ayat yang betul ye.... Bahasa mudahnya, my mom cakap dia datang ushar la. Da truthnya tak tau la...tapi boleh plak my sis & my mom pesan jangan nak terlalu memilih sangat, nak yang hensem-hensem... Masalahnya bukan itu yang jadi ukuran, yang pastinye...I'm not ready yet. My mom ley lak cakap, nanti kalau betul-betul suka terus je masuk meminang. My mom pesan, jangan kawen lambat-lambat. Bukan my mom je yang pesan, de la jugak yang len pesan. Kadang-kadang rasa macam kena paksa kawen pulak, sesak je rasa.... Keje tetap pon belum dapat, kalau boleh tak mau la cite pasal ni. Study loan yang menggunung tu tak terbayar lagi.

Susah jugak nak berterus terang dengan parent & family ni rupanya. Nak jaga hati sendiri at da same time nak jaga hati family & orang-orang yang berkenaan. Juz don't want to hurt anybody. Sekarang ni dapat berserah & tawakkal aje la..Dah tak mampu nak buat keputusan bila didesak macam ni. Hope everything will be ok.

-PUTRISYAABAN-

No comments:

Post a Comment