Pages

Friday, April 22, 2011

Pergilah Derita (Bab 2)


             “Hani, jom pergi makan kat cafe.  Saya belanja awak hari ni”.

            Ajakan Prof. Amir tidak dijawab oleh Dr. Farhani.  Prof. Amir mengeluh kecil.  Gadis bertudung litup itu sukar sekali untuk didekati olehnya.  Dia amat berharap agar Dr. Farhani akan menerima pelawaannya kali ini.  Dia terus menanti dengan penuh sabar.  Matanya tidak lepas dari memandang gadis di depannya itu yang begitu tekun menekan papan kekunci komputernya.

            “Boleh juga.  Kalau Prof. nak, tunggu kejap lagi.  Saya nak siapkan kerja saya ni.  Tinggal sikit je lagi”.

            Hati Prof. Amir berbunga riang mendengarkan jawapan dari Dr. Farhani.  Bukan mudah Dr. Farhani menerima pelawaannya.  Sebagai ketua pensyarah bagi fakulti mereka, Prof. Amir kagum dengan ketelitian kerja yang dilakukan oleh Dr. Farhani.  Idea yang dikemukakan cukup bernas malah secara peribadi, dia merasakan yang Dr. Farhani adalah seorang gadis yang cukup sempurna dari segala segi.  Namun die tidak faham, kenapa gadis yang berada di hadapannya itu masih tidak berteman.

            Prof. Amir terus merenung Dr. Farhani yang tekun menghadap monitor computer sambil jari jemarinya pantas menari-nari di atas papan kekunci.  Hatinya telah lama tertawan, akan tetapi Dr. Farhani tidak pernah memberikan sebarang respon ataupun peluang buat dirinya.

            “Terlalu sukar untuk aku dapatkanmu Hani”, getus Prof. Amir di dalam hati.

            Setiap kali berhadapan dengan Dr. Farhani, lidahnya menjadi kelu untuk berbicara mengenai isi hatinya.  Gadis itu dirasakan terlalu baik dan tidak layak buat dirinya.

            “Jom kita pergi sekarang.  Pukul 2.00 petang nanti saya ada kuliah”.

            Serentak itu juga Dr. Farhani pantas menekan butang kuasa di komputernya bagi mematikan fungsi computer itu.

            “Prof, boleh saya Tanya sesuatu?”, Dr. Farhani memulakan bicara ketika mereka sama-sama mengahadap juadah tengahari mereka.

            “Panggil saya Amir.  Panggilan Prof. tu rasanya hanya sesuai untuk student.  Hani bukannya student, malah lecturer seperti saya juga.  Boleh, apa salahnya.  Tanya la sebanyak mana yang Hani suka.  Itupun kalau saya ada jawapan, kalau tak ada, tak dapat la saya nak jawab”.

            “Prof....  Maaf, Amir.  Amir kenal dengan Muaz? Muaz Zuhair bin Nasrin”.

            “Muaz?  Lebih dari kenal”, jawab Prof. amir sambil tersenyum lebar.

            “Apa maksud Amir”.

            “Kami kawan baik.  Bukan itu saja,tapi kami juga ada pertalian darah.  Muaz tu cousin saya.  Hani kenal Muaz?”.

            “Muaz kawan lama saya.  Classmate waktu sekolah dulu”.

            “Hani keluar makan dengan saya ni sebab nak tanya soalan itu ke?  Kenapa Hani tak Tanya sendiri dengan Muaz?  Hani ada something special dengan Muaz?’.

            Laju sahaja pertanyaan-pertanyaan itu meluncur keluar dari mulut Prof. Amir.  Hatinya meronta-ronta ingin mengetahui kisah sebenar antara Dr. Farhani dan sepupunya Muaz.  Hatinya dapat merasakan, ada sesuatu di antara mereka berdua.

            “Tak.  Bukan macam tu.  Perut saya ni memang dah lapar.  Dari semalam lagi saya tak makan apa-apa.  Kebetulan ada pula orang offer nak belanja makan, apa salahnya kan.  Bagus juga ada teman untuk makan dari makan seorang.  Sebenarnya semalam Muaz ada datang jumpa saya.  Saya pun tak tahu yang dia dah pulang ke Malaysia.  Lama tak berjumpa dengan dia, jadi banyak perkara yang nak diceritakan.  Tapi dah lewat petang, kami jumpa sekejap saja.  Anyway, nothing special between us.  Just friend”.

            “Kalau ada apa-apa sekalipun, saya tak dapat nak halang”, lancar sahaja ungkapan berbaur cemburu itu meluncur keluar dari mulut Prof. Amir.

            “Sorry, saya dah terlewat nak pergi kuliah.  Thank you sudi belanja saya lunch.  Next time my turn.  Saya pergi dulu.  Assalamualaikum”.

            “Waalaikummussalam”.

            Prof. Amir mengeluh.  Dia termangu sendirian.  Jawatannya sebagai ketua pensyarah di fakulti itu menyebabkan jadualnya agak lengang kerana die perlu meluangkan masa bagi para pelajar yang mempunyai masalah berkaitan akademik berjumpa dengannya.  Namun demikian, berhadapan dengan pelbagai karenah pelajar dan juga pensyarah begitu mencabar kredibiliti dirinya.  Dia perlu sentiasa memotivasikan dirinya sendiri agar tidak membuat tindakan mengikut emosi serta dapat membuat keputusan yang terbaik.  Prof. Amir hanya memerhatikan Dr. Farhani melangkah pergi meninggalkannya sendirian di cafe.

*********************************

            “Mir, sape yang drive kereta MyVi  biru tadi?”.

            “Kenapa Muaz, kau berkenan ke?  Takkan 6 tahun kau kat Kanada tu, takde sorang pon awek yang kau tersangkut.  Awek orang putih ke.  Yang sini juga kau berkenan”.

            Amir merasa sedikit gelisah.  Gadis yang dimaksudkan Muaz tadi adalah Farhani yang telah lama mencuri hatinya.

            “Bukanlah.  Aku rasa macam kenal je dia tu”.

            Muaz meneruskan pemanduannya.  Sudah sebulan dia mula bekerja di Pulau Pinang dan tinggal bersama sepupunya Amir di sebuah kawasan perumahan.  Ada debaran yang bertandang di hatinya tatkala ekor matanya dapat menangkap kelibat satu wajah yang terlalu dirinduinya selama ini.  Fikirannya terus dikerah untuk berfikir.  Cuba mencari jawapan sendiri.  Amir yang berada di sebelahnya tidak dihiraukan lagi.  Amir juga terus mendiamkan diri.

            “Dini!  Ya Dini”.

            Muaz tersenyum puas apabila dia berjaya mengingati kembali nama si gadis yang dilihatnya di perkarangan universiti tadi.

            “Nama dia Dr. Farhani”, Amir memecahkan kebuntuan antara mereka.

            Kedua mereka kembali membisu dan keadaan kembali sunyi.

            “Prof, boleh saya berjupa dengan Pro. Sekejap?”.

            Prof. Amir tersentak dari lamunannya.  Dia kembali ke alam nyata.  Dua wajah pelajar yang berdiri di hadapannya direnungnya sebelum dia menjawab pertanyaan pelajar itu tadi, cuba untuk mentafsirkan kembali mesej yang disampaikan oleh pelajar itu.

            “Ya.  Ikut saya ke office”.

            Prof. Amir segera bangkit dari bangku cafe dan terus berjalan menuju ke biliknya sambil diekori oleh dua orang pelajarnya tadi.

*********************************

            Pertemuannya dengan Dini tempoh hari membuatkan hatinya resah.  Dini masih tidak menghubunginya sejak pertemuan itu.

            “Shit!”, Muaz memarahi dirinya sendiri.  Dia betul-betul terlupa untuk meminta nombor telefon Dini tempoh hari.

            “Kenapa Dini tak kawen lagi, waiting for a prince come and propose to you?”, Muaz cuba bergurau bagi melindungi keresahan hatinya.

            “Not a prince, but a king.  Well, I should ask you the same question.  Takkan 6tahun Muaz di Kanada tak jumpa calon kot.  I don’t believe it.  You must have someone special there”.

            “Well, I lebih suka pada perempuan melayu tulen.  Bukan orang putih or orang melayu yang berlagak macam orang putih”, tegas kedengaran kenyataan Muaz itu di pendengaran Dini.

            “Dini takde tunggu sesiapa.  Cuma mungkin jodoh Dini belum sampai”.

            “Jodoh takkan datang pada kita secara tiba-tiba.  Kita harus juga mencari.  Kalau kite tak buka ruang untuk jodoh kita tu, tak dapat juga kan.  Dini cakap Nurin dah kahwin.  Muaz tak dapat sebarang berita pun.  Dini kenal ke dengan husband Nurin tu?”.

            “Sebenarnya Dini tak attend pun wedding Nurin.  Kebetulan Dini final exam, Dini tak ada cuti nak pulang kampung.  Mana nak ulangkaji lagi.  But I meet Nurin before her  wedding day.  From her story, I think she happy with her family now”.

            “Muaz pon harap macam itulah”.

            Alunan lagu My Memory yang menjadi tema filem Korea popular, Autumn in My Heart tiba-tiba memecah keheningan malam sekaligus mematikan lamunan Muaz.  Dengan malas Muaz mencapai telefon bimbitnya yang diletakkan di atas meja bersebelahan katilnya.  Sebelum menjawab panggilan telefon, Muaz melihat nombor pemanggil yang terpapar di skrin telefonnya.  Nombor yang tidak dikenali.  Dengan malas Muaz menekan butang hijau di telefon bimbitnya.

            “Assalamualaikum.  Muaz.....Dini”.

            Terukir senyuman di bibir Muaz.

            “Waalaikummussalam.  Dini buat apa tak tidur lagi.  Dah lewat malam ni”, seraya Muaz memandang jam di pergelangan tangannya.  Jarum jam menunjukkan waktu menghampiri 2.00 pagi.

            “Well, Muaz pun belum tidur juga kan?  I got a phone call from Nurin”.

            “Yep, Muaz belum tidur lagi.  Masih ada kerja yang perlu dibereskan.  So, what’s the story?”, Muaz tersenyum sendirian.  Satu pembohongan telah dilakukan.  Bohong sunat kata hatinya.

            “Nurin dah balik Semenanjung.  She want to see me.  Dini rasa Nurin belum tahu yang Muaz dah pulang ke sini kan?  I think maybe you should join me.  We will suprise her”.

            “Yep, Muaz rasa dia belum tahu.  Muaz tak ada contact number Nurin.  So  Muaz tak tahu macam mana nak contact and inform her about I’m back already.  So Nurin kat mana sekarang?”.

            “Kat Pahang la.  At our hometown.  Well, Muaz boleh ikut Dini pulang kampung hujung minggu ni tak?”.

            “Orait.  Muaz pun belum ada apa-apa plan weekend ni.  Kita balik satu kereta saja la.  Muaz drive.  At least, kita boleh tolong reduce kesesakan lalulintas dan pencemaran udara”.

            “Good idea.  Lagipun rasanya housemate Dini nak pinjam kereta Dini weekend ni.  Kebetulan pula kereta dia rosak”.

            “Emmm, ni nombor Dini ke?”.

            “Habis tu takkan nombor Muaz pula”.

            Muaz mengetuk kepalanya sendiri kerana soalan bodohnya itu.  Selepas member salam dan memutuskan talian, Muaz tersenyum seorang diri.  Ada satu perasaan yang hangat mengalir di dalam jiwanya.

-PUTRISYAABAN-

No comments:

Post a Comment